fbpx

Kleurtrends 2020

Links | Bs schilderwerken | schilderwerken
81 / 100 SEO Score

van klassiek blauw tot verbrand oranje

Kleurtrends , het is niet alleen het begin van een nieuw jaar, maar ook een nieuw decennium , wat de kans betekent om het spreekwoordelijke oude weg te gooien en alle nieuwe kleurentrends te omarmen.

Voor iedereen die met design werkt, is kleur koning. Maar welke kleurenpaletten zien er het beste uit in het nieuwe jaar?

We keken naar de zoekgegevens van google, verkenden waar de branche het over heeft en vroegen onze experts naar hun kleurvoorspellingen voor 2020 en vonden vijf kleurentrends die de favorieten van dit jaar zouden kunnen zijn.

Kleur 1: Gold Standard

Deze kleur, een gouden oude favoriet, heeft 60,89% groei op jaarbasis en was de meest populaire kleur die op google werd gezocht in 2019.

De meest gerelateerde zoektermen waren onder meer een gouden logo, goudfolie, gouden tekst, gouden glitter en gouden lijst, wat aangeeft dat het bij goud om de versieringen gaat.

Goud staat ook synoniem voor weelde en glamour en daarom deelt het de kenmerken van de roerige jaren twintig een trend die ook in verschillende rapporten voor 2020 is opgemerkt.

Als bewijs van zijn blijvende populariteit, hebben we ook goud vermeld in onze gids met kleurentrends voor 2019. Het feit dat het nog steeds impact heeft, is echter duidelijk geworden:

“Een van de meest populaire kleuren van 2019 die zijn vaart in het nieuwe jaar heeft gebracht, is goud. Vaak geassocieerd met geld, rijkdom of welvaart, wordt het vaak gebruikt in thema’s van glamour en luxe. Als gele tint kan goud ook helpen om geluk en energie over te brengen ”

Kleur 2: Klassiek blauw

Een nietje in de kleurstabiel van elke ontwerper, blauw kwam vorig jaar binnen als de vijfde meest gezochte kleur bij google.

“Als we doorgaan waar we in 2019 waren gebleven, zou de vraag naar de verschillende tinten blauw het hele jaar door sterk moeten blijven”

Het is zelfs zo belangrijk dat ‘Classic Blue’ de Pantone’s Color of the Year 2020 is genoemd.

Maar hoewel blauw misschien staat voor stabiliteit, is het niet alleen een kwestie van eeuwige populariteit – koele tinten waren ook verantwoordelijk voor de drie snelstgroeiende kleurzoektermen op google: Indigo (339% joj-groei), Sky Blue (103% jojo-groei) en donker Blauw (85% joj-groei).

“In de tweede helft van 2019 was er een verschuiving in de voorkeur naar meer verzadigde en levendige tinten”
Tinten indigo, donkerblauw of Pantone’s Classic Blue hebben de neiging om een ​​kalmerend effect te hebben, terwijl ze ook moed en kracht behouden.

Kleur 3: Gebrand Oranje

Deze nostalgische favoriet uit de jaren 70 is de afgelopen jaren enorm populair geworden in zowel decor als mode. Voor google stond oranje in de top 10 van meest gezochte kleuren en de zoekopdrachten naar oranje kenden een groei van 48,18%. Volgens Glamour magazine, sprekend over modetrends 2019/20, is “oranje echt het nieuwe zwart”.

Deze herfstachtige tint klinkt rijk en vet, en weerspiegelt de trend van de jaren ’70 die is waargenomen in recente plaatsen zoals Glossier’s pop-upwinkel in Londen, evenals in onze recente illustratietrends.

“Gewaagde kleurkeuzes, bloemmotieven, paisleypatronen en ronde serif-lettertypen. Het zal niet zo kitscherig zijn als de originele ontwerpen, maar het zal een nostalgische, ontspannen en vrolijke esthetiek oproepen

Afronding van een cocktail van kleuren op het citrus / sinaasappelspectrum, de snelstgroeiende termen omvatten ook abrikoos (77,91% groei), citroen (70,35%groei) en amber (68,38% groei).

Experimenteer met deze fruitige combinatie met zoiets als Orange fruit cocktail van bondarillia. Of omarm de herfst met de Orange Autumn Foliage.

Verbrand oranje leent zich ook voor het abstracte, zoals in deze golvende achtergronden of abstracte texturen.

Kleur 4: Going Green

Groen was de derde meest populaire kleurzoekopdracht van 2020, met een groei van 43,70% op jaarbasis. Met topzoektermen zoals groene natuur, groen huis, groene bladeren, groene aarde, groen blad en groene planeet, zijn de associaties die we maken met de kleur duidelijk. De populariteit gaat hand in hand met veel bedrijven die meer oog hebben voor groener gaan en veel mensen denken aan groene verandering in hun eigen leven.

“Groen is een klassieke kleur waarop ontwerpers voor bijna alles kunnen vertrouwen”

“Van diepe humeurige smaragd tot heldere opwindende neons, er is voor iedereen een tint groen.”

Kleur 5: altijd abrikoos

We hebben het eerder besproken, maar de vierde snelstgroeiende kleurentrend (die binnenkomt na de drie hierboven genoemde blauwtinten) is abrikoos en groeit met 77,91% op jaarbasis. Komt in net boven andere lolly-achtige kleuren lavendel en citroen, deze zomerschaduw ziet eruit als een populaire keuze in 2020.

Onze experts merken op dat het bijzonder goed kan werken om nietjeskleuren of donkere tinten die al aanwezig zijn in het ontwerpwerk te compenseren.

“Als je op zoek bent naar een complementaire kleur voor Classic Blue, dan is abrikoos misschien wat je zoekt”

“Het is een zeer veelzijdige kleur die met groot effect kan worden gebruikt in verschillende designitems.”

Andere kleuren van 2020

Een paar anderen maakten de top tien zoekopdrachten voor 2019 die het vermelden waard zijn: wit en zwart kwamen beide hoog uit (tweede en vierde), wat suggereert dat zwart-wit een moment heeft en rood komt in het midden door op de zesde plaats. Langs vergelijkbare lijnen van rouge maakten tinten als zalm, bruin, koper, robijn en blos allemaal de top 30.

Op de achterkant van deze rode en bruine kleuren, en met onze abrikozentrend in het achterhoofd, maakten brons en amber ook de top 10 van snelstgroeiende kleuren, met respectievelijk 69,14% en 68,38% groei op jaarbasis.

“We zien over het algemeen een aanhoudende vraag naar rijke, verzadigde kleuren”

Dus houd deze tinten in de gaten voor 2020 en wees niet bang om rustiek, aards en vet te worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *